Проголосований 16 липня 2015 року Верховною Радою Закон передбачає поетапне вдосконалення системи гарантування вкладів фізичних осіб та виведення неплатоспроможних банків з ринку.
Прийнятий парламентом Закон передбачає поетапне вдосконалення системи гарантування вкладів
Перший етап розпочнеться відразу після того, як Закон набере чинності. Його норми передбачають посилення повноважень Фонду як тимчасового адміністратора та ліквідатора, і підвищення його ролі у підготовці до виведення неплатоспроможного банку з ринку. Фонд призначатиме з числа своїх працівників осіб, до повноважень яких належатиме проведення моніторингу стану бази даних вкладників та банківських операцій банку ще на стадії проблемності.
Повернення неплатоспроможним банком коштів вкладникам за договорами банківського рахунку та договорами, строк дії яких закінчився, повинне розпочатись на 20-тий робочий день після запровадження процедури виведення такого банку з ринку.
З метою прискорення процедури, Національний банк України веде перелік та проводитиме попередню кваліфікацію інвесторів, які потенційно можуть взяти участь у виведенні неплатоспроможних банків з ринку. У цьому процесі також будуть мати можливість брати участь і об’єднання інвесторів.
Крім того, Законом передбачено скорочені строки для отримання інвестором погодження НБУ для набуття істотної участі, а також надання Антимонопольним комітетом України дозволу на здійснення узгоджених дій.
Закон передбачає, що виведення банку з ринку за участі держави має бути здійснено протягом двох календарних днів з дня початку процедури тимчасової адміністрації.
З метою збереження активів, Закон уточнює норми щодо заборони неплатоспроможним банком протягом дії тимчасової адміністрації здійснювати операції, які передбачають зарахування зустрічних вимог, у тому числі однорідних, припинення зобов’язань за домовленістю (згодою) сторін (у тому числі шляхом договірного списання), поєднанням боржника і кредитора в одній особі.
Законом встановлюється чітка та прозора процедура реалізації активів банків, що ліквідуються, яка передбачає продаж активів банку лише на відкритому конкурсі, а лише основні засоби, оціночна вартість яких не перевищує 10 мінімальних заробітних плат на дату продажу, та малоцінні й швидкозношувані предмети, необоротні активи, балансова вартість яких за відповідною групою становить менше 10 мінімальних заробітних плат, - безпосередньо юридичній або фізичній особі.
Передбачені Законом норми дозволяють встановити реальну відповідальність пов’язаних осіб у випадку недостатності майна для розрахунків за вкладами фізичних осіб, які перевищують гарантовану суму, та іншими кредиторами банку.
Другий етап вдосконалення системи гарантування розпочнеться з 1 січня 2016 року. Він, зокрема, передбачає:
скорочення строків для затвердження виконавчою дирекцією Фонду плану врегулювання до 30 днів з дня початку процедури виведення банку з ринку;
скорочення строків тимчасової адміністрації з 3 місяців до 1 місяця з можливістю її продовження на 1 місяць виключно з метою реалізації плану врегулювання, який передбачає інший спосіб виведення банку з ринку, окрім ліквідації банку;
прискорену ліквідацію неплатоспроможного банку, у разі його відповідності критеріям, встановленим нормативно-правовими актами Фонду.
Крім того, Закон передбачає концентрацію всіх процедур з продажу активів банків, що ліквідуються на рівні Фонду гарантування. З цією метою буде створений та почне функціонувати "консолідований офіс" з реалізації такого майна.
На третьому етапі (з 1 липня 2016 року) передбачається скорочення строків початку виплат відшкодування коштів всім без виключення вкладникам за рахунок коштів Фонду до 20 робочих днів з дня початку процедури виведення неплатоспроможних банків з ринку, тобто, не чекаючи прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідації банку.
Законом також передбачено з 1 січня 2017 року розширення суб’єктного складу, на який поширюватимуться гарантії Фонду, а саме - гарантії поширяться і на фізичних осіб - підприємців.