«За два роки повномасштабної війни низка рішень у банківському секторі спрацювали на посилення стійкості системи гарантування вкладів та сприяли збереженню довіри суспільства до банківської системи загалом. Попри всі перешкоди, Фонд не зупиняв гарантованих виплат і за ці дві роки виплатив вкладникам близько 9 млрд грн. До того ж, тепер відшкодування можна отримувати дистанційно через Дію. Результати дослідження показали нам, що ми обрали правильний напрямок руху, українці довіряють банкам, обсяг вкладів зростає», – сказала директор-розпорядник Фонду гарантування Світлана Рекрут.
За даними дослідження, про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб раніше чули більше половини опитаних - 52%. Цей показник збільшився на 18%, порівняно з 2021 роком. Водночас, про суму гарантованого відшкодування необхідно проводжувати інформувати населення. У зв’язку із запровадженням воєнного стану через повномасштабне вторгнення рф в Україну розмір гарантованої суми, що відшкодовується Фондом, змінився. З квітня 2022 року набрали чинності зміни до закону, якими було встановлено, що на час воєнного стану та три місяці після його завершення діють стовідсоткові гарантії за вкладами, а після завершення цього строку гарантована сума становитиме 600 тис. грн. Однак, частка респондентів, які правильно вказали гарантовану суму на період воєнного стану, становить 20%. Це значення є меншим, ніж у 2021 році – тоді свою обізнаність зазначили 44% опитаних.
Це можна пояснити суттєвими змінами в умовах гарантування, до 2022 року максимальна гарантована сума становила 200 тисяч. За цей час вкладники добре запам’ятали розмір гарантованого відшкодування, адже Фонд проводив інформаційні кампанії, а також банки ознайомлювали вкладників з довідкою про систему гарантування вкладів фізичних осіб із зазначенням суми гарантованого відшкодування.
Серед джерел інформації про фінансові і банківські послуги, яким більше всього довіряють українці, Інтернет ресурси і інформація безпосередньо від банків. Порівняно з 2021 р. частка користувачів, які довіряють інформації, що надходить від банків зросла з 21% до 26%.
Заступник директора-розпорядника Фонду гарантування Андрій Оленчик наголосив: «За результатами проведеного опитування ми виділили для Фонду одне із ключових завдання – це підвищення рівня поінформованості українців. На прикладі питань щодо суми відшкодування ми бачимо, що у зв’язку зі змінами умов гарантування обізнаність знизилась. Отож, спільно з банками ми маємо спонукати користувачів цікавитись та поглиблювати знання у фінансовій сфері. Шлях до цього пролягає через надання якісної інформації і розвиток ініціатив для підвищення фінансової грамотності».
Виконувачка обовʼязків керівника Проєкту USAID «Інвестиції для стійкості бізнесу» Юлія Вітка зазначила:
«Фонд гарантування вкладів виконує вкрай важливу роль у захисті вкладників банків, що потрібно для зміцнення довіри до банківської системи України. Ми впевнені, що результати цього опитування допоможуть Фонду посилити інформаційно-просвітницькі ініціативи з метою підвищення поінформованості громадськості про умови гарантування вкладів та збільшення довіри до банківської системи».
Додатково: Фонд гарантування вкладів фізичних осіб оцінює рівень поінформованості громадськості про систему гарантування вкладів один раз на два роки і проводить репрезентативне опитування. У 2023 році опитування проводила соціологічна група Рейтинг серед 2 000 респондентів віком від 18 років, які мають банківські рахунки, та/або є споживачами різних фінансових послуг. Охоплення – всі регіони України, крім тимчасово окупованих територій Херсонської, Харківської, Запорізької, Луганської та Донецької областей, а також АР Крим.
Результати опитування українських споживачів щодо системи гарантування вкладів – 2023
Презентація "Чи довіряють українці банкам та Фонду гарантування вкладів під час війни" – результати дослідження 2023
Круглий стіл "Чи довіряють українці банкам та Фонду гарантування вкладів?"