Фонд гарантування неодноразово повідомляв, у тому числі і офіційними листами до перших осіб держави (Президента України, Голови Верховної Ради, Прем’єр-міністра), що за результатами проведених перевірок та аудиту Фондом до правоохоронних органів упродовж 2014-2016 років подано 3346 заяв про вчинення кримінальних правопорушень у банківській сфері на суму збитків понад 281 млрд грн. Метою цих звернень, зокрема, була вимога перевірити факти постановлення суддями завідомо неправосудних рішень, у тому числі щодо випадків із виведення активів неплатоспроможних банків власниками та пов’язаними з банком особами.
«Хто б і скільки не спекулював на цифрах щодо балансової та оціночної вартості активів неплатоспроможних банків, мушу підкреслити, що реальна їхня ціна визначиться виключно за результатами публічного аукціону», – сказав директор-розпорядник Фонду гарантування вкладів фізичних осіб Костянтин Ворушилін, - «Розуміючи це, ми провели колосальну роботу в напрямку забезпечення максимальної прозорості та відкритості процесу продажу цих активів. Фонд гарантування спільно з командою Прозорро та «Тransparency International Україна» зуміли за кілька місяців пройти шлях від проекту до реальних аукціонів».
Варто наголосити, що відповідно до політики продажу Фонду, початкова ціна реалізації на перших відкритих торгах (аукціоні) не може бути нижчою за оціночну вартість, яка визначається незалежними суб’єктами оціночної діяльності, та оприлюднюється на сайті Фонду.
80% від балансової вартості активів неплатоспроможних банків (365,9 млрд грн) – це кредити. Половина з них припадає на 600 груп великих позичальників, більшість з яких є пов’язаними з банками-банкрутами особами. Часто забезпеченням за такими позиками виступає неліквідне майно і «сміттєві» цінні папери.
Майже весь кредитний портфель (90%) неплатоспроможних банків є проблемним та не обслуговується.
Крім того, слід зазначити, що обсяг активів на тимчасово окупованій території (АР Крим) та в зоні проведення АТО складає 50,2 млрд грн (балансова вартість).
Існує низка інших факторів, що впливають на якість кредитного портфелю, зокрема:
- девальвація гривні по відношенню до іноземних валют, що призвела до переоцінки валютних активів, при тому, що вартість застави практично не змінилась. За найскромнішими підрахунками, курсова різниця складає десятки мільярдів гривень (близько 40 млрд грн через девальвацію 2014-16 рр, не враховуючи девальвацію, що відбулась до 2008 року, яка позначилась на портфелях активів найбільших банків (ПАТ «ДЕЛЬТА БАНК», ПАТ КБ «НАДРА», АТ «БАНК «ФІНАНСИ ТА КРЕДИТ»);
- залишок боргу за кредитами рефінансування Національного банку України (погашаються поза чергою) складає 55,9 млрд грн (24 банки), оціночна вартість застави за зазначеними кредитами – 32,4 млрд грн;
- судовий спір щодо забезпечених кредиторів ПАТ «ДЕЛЬТА БАНК» на суму 22,5 млрд грн за договорами, які визнані нікчемними;
- кредити, заставою за якими виступають «технічні» цінні папери, складають 37,6 млрд грн (10,3% від загального кредитного портфелю банків).
Також наголошуємо, що кошти 14 неплатоспроможних банків були виведені шляхом розміщення на коррахунках в іноземних банках: Meinl Bank AG (Австрія), BANK FRICK AND CO.AG (Ліхтенштейн), East-West United S.A., BANK WINTER & CO.AC – на суму 748,66 млн дол США (станом на 01.11.2016– 19,10 млрд грн) та 75,7 млн ЄВРО (станом на 01.11.2016 – 2,11 млрд грн).
Ще однією глобальною проблемою, яка негативно впливає на якість кредитного портфелю банків, що знаходяться в управління Фонду, є штучне банкротство юридичних осіб – позичальників банків. Так, про своє банкрутство оголосили понад 80% корпоративних позичальників ПАТ КБ «НАДРА», майже 50% - ПАТ «БАНК ФОРУМ», третина – ПАТ «ДЕЛЬТА БАНК», ¼ – АТ «БАНК «ФІНАНСИ ТА КРЕДИТ».
На жаль, через слабкий рівень захисту прав кредиторів та недосконалу судову систему, Фонд регулярно стикається з проблемами у судах. Крім того, органи державної виконавчої служби не забезпечують примусове виконання судових рішень, правоохоронні органи не забезпечують належне розслідування кримінальних справ.
Фонд гарантування готовий співпрацювати з усіма правоохоронними органами, органами влади, громадськими організаціями, які зацікавлені у вирішенні перелічених вище проблем.